زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


عالم ربانی

الا ان اولیاءالله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون

الذین امنوا و کانوا یتقون(یونس 62 و 63)

(آگاه باشید که دوستان خدا را هیچ ترسی نیست و اندهگین نمی شوند؛ آنها که اهل ایمان و با تقوایند)

الناس ثلاثة : فعالم ربانی و متعلم علی سبیل نجاة و همج رعاع...(بخشی از حکمت 147 نهج البلاغه)

(مردم سه گروهند: عالمان ربانی؛ دانشجویانی که در راه نجات در طلب علمند و...)

عابد و زاهد و صوفی همه طفلان رهند

مرد اگر هست به جز عالم ربانی نیست(سعدی)

***

22 اردیبهشت ماه یادآور پرواز آسمانی بنده ای از بندگان شایسته خدا؛فقیه محقق،دانشمند مدقق،عالم ربانی،عارف صمدانی،سالک وارسته،عبد به خدا پیوسته،محبوب المؤمنین،حجة الاسلام والمسلمین،حضرت آیة الله حاج شیخ میرزا محمود نظام(قدس سره الشریف) است؛شخصیت بزرگ اما گمنامی که در طول بیش از ربع قرن اقامت در فسا منشأ خیرات و برکات فراوانی بود.عالم جلیل الشأنی که علم و عمل؛فقه و اخلاق و عقل و سلوک را به هم پیوند داده بود و در طول 80 سال حیات طیبه مصداق تام و کاملی بر اولیاء الله شد.

 

طراحی چهره مرحوم آیت الله نظام 

 

 

حضرت آیة الله حاج میرزا محمود نظام شیرازی در 23 رمضان المبارک 1323 هجری قمری (1284 هجری شمسی) در شهر شیراز و در بیت علم و فقاهت و تقوی دیده به جهان گشود.

پدر وی مرحوم آیة الله آقا میرزا اسماعیل نظام العلماء است که نسبش با چهار واسطه به فقیه بزرگوار؛مرحوم شیخ حسن بحرانی آل عصفور(برادر زاده محقق کبیر و محدث شهیر مرحوم شیخ یوسف بحرانی صاحب کتاب ارزشمند" الحدائق الناظرة ") می رسد.

حضرت آیة الله نظام العلماء پدر مرحوم آیة الله نظام

 

و مادر مکرمه اش بانویی متدینه و صالحه از بیت مرحوم فرصت الدوله شیرازی است.

 

مرحوم آیة الله نظام تحصیلات مقدماتی و سطح را در علوم و معارف دینی در شیراز نزد اساتید فن از جمله حضرات آیات عظام: حاج شیخ جعفر محلاتی،میرزا محمد صادق مجتهد،حاج شیخ علی ابیوردی و حاج شیخ محمد رضا ثامنی فرا گرفت.

 

تا این که در سال 1314 شمسی به حکم علماء آن روز شیراز،متوجه حوزه مقدسه نجف اشرف گردید و در درس اساتید عظام: مرجع علی الاطلاق عالم تشیع مرحوم حضرت آیة اله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم آیة الله العظمی شیخ محمد کاظم شیرازی و... شرکت نمود و به کسب مقامات عالیه و اخذ اجازات اجتهاد نائل آمد.

 

مرجع علی الاطلاق آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی از اساتید مرحوم آیة الله نظام

در سال 1319 شمسی به دستور مرحوم آیة اله العظمی اصفهانی رهسپار حوزه علمیه سامراء شد و در درس استاد الفقهاء و المجتهدین مرحوم آیة الله العظمی آقا میرزا محمود شیرازی شرکت نمود و پس از مدتی مورد اعتماد و مشورت ایشان قرار گرفت و به افتخار مصاهرت و دامادی ایشان نائل گردید.

حضرت آیت الله العظمی آقا میرزا محمود شیرازی استاد و پدر همسر مرحوم آیت الله نظام

 

 

وی 8 سال در سامراء اقامت داشت تا این که پس از رحلت مرحوم آیة الله العظمی اصفهانی، به نجف اشرف برگشت و جزء اصحاب استفتاء آیات عظام مرحوم آقا میرزا عبدالهادی شیرازی و مرحوم آقا میرزا آقا اصطهباناتی در آمد.

 

نمونه هایی از اجازات مراجع تقلید به مرحوم آیة الله نظام

 

حضرت آیت الله العظمی خویی از اساتید و مشایخ روایی مرحوم آیت الله نظام

 

در سال 1330 به شیراز و فسا(که شهر آباء و اجدادی ایشان بود) سفر نمود و مورد استقبال کم نظیر عموم مردم به ویژه علماء قرار گرفت و روزنامه های آن روز فارس،ورودش را به عنوان یکی از دانشمندان اعتاب مقدسه تبریک گفتند.معظم له بنا به تقاضای مردم فسا مدتی در این شهر اقامت فرمود و به انجام وظایف شرعی و تبلیغی همچون بنای مدرسه علمیه،اقامه جماعت،دستگیری از نیازمندان و بیان احکام و معارف دینی پرداخت و سپس مجددا به نجف اشرف برگشت و پس از مدتی توقف در آن شهر ، به دنبال دعوت و اصرار اهالی فسا و حکم مراجع معظم به ویژه مرحوم آیة الله العظمی بروجردی در سال 1338 حوزه مقدسه نجف را ترک گفت و رحل اقامت در فسا افکند و تا آخر زندگی با برکتش در این شهر به انجام خدمات دینی و اجتماعی و تدریس و تبلیغ و تهذیب نفوس همت گماشت و منشأ آثار خیر و عام المنفعه گردید.

 

مرحوم آیة الله نظام در جمع اصحاب مسجد شیرازی ها(ایستاده از راست نفر اول آیت الله میرزا محمد باقر نظام فرزند معظم له در جوانی)

 

 

 

برخی از خدمات و اقدامات ارزشمند و فراموش ناشدنی مرحوم آیة الله نظام از این قرار است:

 

1- مخالفت قاطع با دستور استاندار وقت فارس مبنی بر ترویج بی حجابی و ممنوعیت حجاب برای بانوان شاغل و دختران دانش آموز(در اواخر سال 1338) و احضار فرماندار و رئیس وقت آموزش و پرورش (به عنوان مجریان دستور استاندار) توسط معظم له و اخطار به آنان و سازماندهی اعتراضات مردمی از طریق هماهنگی با مراجع عالیقدر(حضرات آیات عظام: بروجردی و محلاتی)؛ این اقدام شجاعانه مرحوم آیة الله نظام منجر به عقب نشینی استاندار در برابر خواست مردم و روحانیت شد به گونه ای که وی آن دستور را لغو و از مردم عذرخواهی کرد و مجموعه این اقدامات مرحوم آیة الله نظام، تأیید و قدر دانی حضرت آیة الله العظمی بروجردی را در پی داشت.

نامه آیة الله العظمی بروجردی به مرحوم آیت الله نظام و تایید مبارزه ایشان با بی حجابی

 

2-دعوت مردم به برپایی تجمع اعتراض آمیز در 13 محرم 1383 قمری(1342 شمسی) در اعتراض به دستگیری امام خمینی و ارسال تلگرام به مراجع عراق در محکومیت این اقدام رژیم ایران.

 

نامه مرحوم آیة الله نظام به امام خمینی

 

 

 

3-برخورد با فرقه ضاله بهائیت در سال 1345 ؛ از طریق تحریم نوشابه های شرکت پپسی کولا (که منافع آن در جهت تبلیغ عقاید باطله این فرقه مصرف می شد)؛ با دعوت از نمایندگان و فروشندگان این شرکت و آگاه کردن آنان و نیز ارسال نامه به روحانیون شهرهای اطراف به منظور اتخاذ اقدامات مشابه و همچنین در خواست از علماء و مراجع تقلید جهت صدور فتوای تحریم نوشابه های این شرکت.

نمونه ایی از مکاتبات و استفتائات مرحوم آیة الله نظام از مراجع تقلید در مورد مصرف پپسی کولا

 

- مبارزه با بدعت های فرقه ضاله بهائیت در سال 1346 و خنثی کردن نقشه شوم آنان برای ساخت میقات در زمین های اطراف دروازه قرآن شیراز و تبدیل منزل محمد علی باب به مرکز عبادت و طواف بهائیان(به تقلید از کعبه) که این مبارزه معظم له با یاری حضرت آیة الله محلاتی و روشنگری حجة الاسلام سید مجدالدین مصباحی به نتیجه کامل رسید و زمین های مذکور به اداره جنگل بانی تحویل داده شد.

 

مرحوم آیت الله العظمی آقای شیخ بهاء الدین محلاتی

 

مرحوم آیة الله نظام و حجة الاسلام مصباحی

 

 

 

5- جمع آوری کمک های مردمی و ما یحتاج عمومی و توزیع آنها بین عشایر منطقه میان جنگل فسا در مقابله با قحطی و خشکسالی در سال 1350 و انعکاس وضعیت سخت معیشتی مردم به مراجع عظام و علماء شهرهای مجاور و گزارش اوضاع به امام خمینی در نجف اشرف(که ایشان نیز در سخنرانی خود به حیف و میل اموال عمومی در جشن های 2500 ساله و در مضیقه بودن اهالی فسا اعتراض کرده و ارسال نامه آیة الله نظام را صریحا مورد اشاره قرار دادند)

 

نامه امام خمینی به مرحوم آیة الله نظام

 

6- حضور مؤثر در نهضت امام خمینی و رهبری حرکت های مردمی در فسا؛از طریق نشر اعلامیه ها و سخنرانی های امام ، تلاش در جهت آزادی زندانیان سیاسی،برپایی و هدایت راهپیمایی عید فطر سال 1357 پس از اقامه نماز عید به امامت ایشان(که به دستگیری معظم له انجامید) و جلوگیری از مصادره سلاح های مراکز نظامی و انتظامی در جریان قیام مردم در سال 1357 از طریق ثبت و ضبط نمودن سلاح ها(برای ایجاد نظم و ممانعت از ایجاد هرج و مرج) که این امر مورد تأیید و تشویق علماء وقت از جمله حضرت آیة الله العظمی محلاتی و شهید آیة الله دستغیب قرار گرفت.

 

آیت الله شهید دستغیب در فسا (۱۳۵۸-دبیرستان ذوالقدر) مرحوم آیت الله نظام در تصویر دیده می شود

 

حضور مرحوم آیة الله نظام و روحانیون فسا در نهضت امام خمینی

 

 

 

مرحوم آیة الله نظام، این بنده شایسته خدا با تجلی صفات الهی در وجودشان و تخلق به اخلاق اولیاء خدا؛محبوب دل های اهل ایمان و مراد بسیاری از اهل معرفت بودند.

 

نماز بر پیکر مرحوم حجت الاسلام بحرانی به امامت مرحوم آیة الله نظام و حضوراستاد دکتر احمد بهشتی

ورع و تقوا؛مردم داری و اخلاق پیامبر گونه،زهد و ساده زیستی،صفای باطن،آگاهی و روشن بینی و...از ویژگی های ارزشمند این بزرگ مرد الهی بود.

 

مرحوم آیة الله نظام پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه نشر احکام و معارف ناب دینی و خدمت به مردم؛سرانجام در 22 اردیبهشت ماه 1364(21شعبان 1405) بر اثر عارضه قلبی دیده از جهان فرو بست و عاشقانه ندای (ارجعی الی ربک راضیة مرضیة ) رفیق اعلی را لبیک گفت و در حرم مطهر امام زاده حسن(ع) آرام گرفت و مزار پاکش زیارتگاه صاحبدلان و مؤمنان است.

 

حضور کم نظیر مردم فسا و استان فارس در تشییع پیکر مطهر مرحوم آیة الله نظام هرگز از خاطره ها فراموش نمی شود و مساجد شیرازی ها؛گلدسته و جامع هرگزنماز ها و راز و نیاز های عارفانه این عالم ربانی را از یاد نخواهد برد.

 

نماز بر پیکر مرحوم آیة الله نظام به امامت فرزندشان آیة الله میرزا محمد باقر نظام و حضور مرحوم ایة الله ارسنجانی

 

 

نمونه هایی از اطلاعیه های مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله نظام در مشهد، کرمان و شیراز

 

فرزند بزرگوار ایشان حضرت آیة الله آقای میرزا محمد باقر نظام در مسجد جامع- پایگاه علم و عبادت مرحوم آیة الله نظام- به اقامه جماعت و بیان معارف و احکام دینی مشغول هستند و با مدیریت حوزه علمیه حضرت جواد الائمه(ع) به تعلیم و تربیت مشتاقان معارف اسلامی می پردازند.

 

 آیة الله میرزا محمد باقر نظام فرزند مرحوم آیة الله نظام

 

 گرامی باد یاد و خاطره همیشه جاودان روحانی آگاه و عالم ربانی مرحوم حضرت آیت الله حاج میرزا محمود نظام.

 

(با سپاس ازحضرت آیة الله میرزا محمد باقر نظام و فرزندشان جناب امیر نظام که در تدوین این یادنامه حقیر را یاری دادند.)

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 20 ارديبهشت 1393 ] [ 8:30 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب